به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مجتبی تهرانی، آنچه در پی می‌آید؛ گزیده‌ای از جلسه دهم مبحث «تعاون» از سلسله جلسات «قیام و انقلاب امام حسین (ع)» است كه در دهه اوّل محرم الحرام سال 1380 هجری شمسی توسط آیت‌الله مجتبی تهرانی بیان شده است.

این مرجع تقلید در این جلسات كه در فضای سیاسی و فرهنگی سا‌‌ل‌های آغازین دهه هشتاد برگزار شده است، ضمن تبیین اصل «اعانه به برّ و تقوا و عدم اعانه به اثم و عدوان» به عنوان یكی از ابعاد حركت امام حسین (ع)، آثار و ثمرات مترتّب بر این اصل اجتماعی اسلام را تشریح كرد.
این سخنان به تازگی بر روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی این استاد اخلاق به نشانی www.mojtaba-tehrani.ir قرار گرفته است.

* دشمن برای تضعیف دین تلاش می‌كند

آیت‌الله مجتبی تهرانی در ابتدای مبحث خود گفت: من یك تذكری را به دوستان عرض كنم؛ چند سال قبل بود كه من مطلبی را طبق وظیفه شرعی‌ام گفتم. گفتم من احساسم این است كه یك جریان و حركتی از ناحیه دشمنان اسلام در جامعه ما شروع شده است، به‌خصوص نسبت به نسل جوان و بخصوص در مراكز آموزشی؛ و گفتم كه وظیفه شرعی‌ام می‌دانم كه به شما بگویم و همانجا داد كشیدم و یك سنخ مسائلی را گفتم كه نمی‌خواهم تكرار كنم.

* كمك به دشمن، در حكم محاربه با امام زمان (عج) است

وی ادامه ‌داد: همان وقت گفتم كه از طریق «دنیا« وارد شده‌اند، اما بدانید كه «دنیا» به شما نخواهند داد و «دین» شما را هم می‌خواهند از بین ببرند. خوب، دیدید كه دنیا را كه به شما ندادند؛ اما راجع به دین، می‌خواهم باز هم بگویم كه تكلیف شرعی‌ام می‌دانم و خدا را شاهد می‌گیرم كه فقط برای رضای خدا می‌گویم كه این جریان و این حركت كه از ناحیه دشمنان اسلام به سمت جامعه ما آمده است، تأییدش به هر شكل كه باشد چه لفظاً، چه كتباً و چه عملاً، حرام است مُسلّماً و در حكم محاربه با امام زمان (عج) است.

* دشمن در دست‌یابی به اهداف شوم خود ناكام است

این استاد برجسته اخلاق در ادامه سخنان خود گفت: این را هم بگویم كه مؤمن كیّس و فَطِن است؛ فریب یك سنخ عقب‌نشینی‌های مقطعی و تاكتیكی دشمن برای اینكه در دراز مدت به اهداف شومشان برسند را نخورید؛ زرنگ باشید. ولی از یك چیزی خوشحالم؛ و او اینكه اینها نتوانستند به اهدافشان برسند. والله، به خدا قسم نتوانستند. اینها فكر می‌كردند كه طبقه جوان ما و بخصوص مراكز آموزشی ما را زودتر می‌توانند فریب دهند. چون جوان‌ها صافی‌ضمیر هستند و اهل كلك نیستند، اینها گفتند سَرِ جوان‌ها را زودتر می‌شود كلاه گذاشت؛ برای همین از این راه وارد شدند. ولی اعتقاد من این است كه نتوانستند؛ گرچه می‌خواهند به ما تحمیل كنند و بباورانند كه توانسته‌اند، ولی نتوانستند.

* امام خمینی (ره) بصیرت و بینش عمیقی نسبت به اوضاع اجتماعی ایران داشت

آیت‌الله مجتبی تهرانی با ذكر یك قضیه شنیدنی افزود: دو سه ماه قبل از آنكه امام (ره) به پاریس بروند، من رفتم نجف خدمت ایشان؛ هر روز هم آنجا خدمت ایشان بودم ـ‌ گاهی یك ساعت یا بیشتر ـ و خصوصاً راجع به ایران صحبت می‌كردیم. یك روز كه من خدمتشان بودم ـ دوتایی هم بودیم؛ در اندرونی من بودم و ایشان ‌ـ به تعبیر خودمان داشتم مسائل را تحلیل می‌كردم. اعتصاب‌ها در ایران شروع شده بود؛ من به ایشان عرض كردم كه اعتصاب‌ها در ایران شروع شده و خلاصه اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا كند، ممكن است خدای نكرده مردم از پا درآیند. امّا یكی از این دو چیز می‌تواند پشتوانه نهضت باشد: اوّل اینكه وضع اقتصادی مردم خوب باشد تا بتوانند دوام بیاورند و شش ماه و یك سال ادامه دهند تا ریشه آنها را بكنند؛ ولی شما خودتان می‌دانید كه وضع اقتصادی مردم خوب نیست؛ پس این را می‌گذاریم كنار. دوم اینكه سطح بینش فرهنگی و ایمانی مردم به قدری قوی باشد كه هر نوع فشار اقتصادی را تحمل كنند؛ كه این دومی را هم می‌دانید كه رضاخان و پسرش پنجاه سال، نیم قرن، در ایران علیه اسلام كوبیدند و تلاش كردند كه جامعه را به سوی لائیك ببرند. پس این را هم می‌دانید كه الآن جامعه از لحاظ بی‌دینی در چه وضعی است؛ شما برای این مشكل فكری كرده‌اید؟ امام (ره) رو كرد به من و گفت فلانی، دومی؛ ـ‌ عین تعبیرش را می‌گویم ‌ـ گفت: «فلانی، رضا خان و پسرش پنجاه سال كوبیدند تا مردم را بی‌دین كنند، ولی نتوانستند».

* حركات ضد اسلامی حرام است

این مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر بینش عمیق امام خمینی (ره) ادامه داد: شما دیدید كه هر چه این مرد گفت، شد. چه بینشی داشت! حالا ممكن است شما بگویید كه من غلّو می‌كنم، امّا والله در میان علماء، مرد بی‌نظیر تاریخ است. من به دشمنان اسلام و آنهایی كه فكر می‌كنند می‌توانند این مردم را بی‌دین كنند، می‌خواهم بگویم كه اشتباه می‌كنید. این مردم بی‌دین نمی‌شوند. آنها كه شمشیر را از رو بسته بودند و پنجاه سال كار كردند آن هم آن‌طور، نتوانستند؛ چه رسد به این دشمن‌ها كه حالا می‌خواهند محتاطانه و دست به عصا جامعه را به سمت لائیك بكشانند. این‌ها كفِ روی آب هستند و می‌روند. البته شما باید به تكلیف شرعی‌تان عمل كنید. تكلیف شرعی این است كه تأیید این خط و این حركت ضدّ اسلام و ضدّ قرآن حرام است مُسلّماً؛ امّا این را هم بدانید كه اینها نخواهند توانست به هدفشان برسند. «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً» (سوره رعد، آیه 17) كفِ روی آب می‌رود.

* حب حسین (ع) سرّ شكست دشمنان است

وی در مورد شكست‌ناپذیری حركات اسلامی گفت: سرّ شكست دشمنان اسلام، همین مجالس است؛ سرّش حُبّ حسین (ع) است. مادرم من را از بچگی به این جلسه‌ها آورده است؛ با حسین‌حسین گفتن شیر داده است. حُبّ علی (ع) و حسین (ع) در دل این مردم است. اینها از این جهت بیمه‌اند؛ عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری؛ ممكن است چهار صباحی جولانی بدهید، ولی نمی‌توانید این مردم را بی‌دین كنید.

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 تیر 1389    | توسط: بصیر    | طبقه بندی: مراجع تقلید و علما،     |
نظرات()